vesper

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Ďakujem

Alebo o nasratosti, nevďačnosti a milionárovi z chatrče.

Dva dni ma zožierala moja vlastná nasratosť. Pripadala som si ako idiot. Neznášam čo i len malý náznak zneužitia mojej dobrej vôle. Rozmýšľala som, čo je u koho prípustne, či mám brať ohľady na druhých, aj keď elementárne návyky slušného správania by mali byť samozrejmosťou. A oni samozrejme nie sú! Kurňa, nie sú! A s touto skutočnosťou sa neviem ľahko vyrovnať. Obzvlášť, keď sa týka ľudí z môjho okolia.

Vo štvrtok večer som volala kamarátke ležiacej na Antolskej po druhej agresívnej dávke chemoterapie. Cítila sa pod psa, ale už mohla hovoriť. Pred pár dňami len chrčala do telefónu. Táto dávka chema je dala vážne zabrať. Nechcela som rušiť, len zistiť či je všetko ok, či niečo nepotrebuje, či sa dá za ňou prísť a tak. Mala som pocit, že chce rozprávať a tak som počúvala. Spomenula, že jej odišiel počítač. Povedala som, žiadny problém, nejaký zoženiem a donesiem ti. Prinajhoršom zoberiem Dorin. (Dora moje  pubertálna dcéra, ktorá si život bez počítača nevie predstaviť) Potešilo ju to. Potom sa ma opýtala, či by mohla u mňa zostať, keď bude dochádzať do nemocnice na pravidelne dávky v pondelok a v stredu. Prišlo mi samozrejme odpovedať, jasne, to je to najmenej, čo môžem pre teba urobiť. Popriali sme si pekný večer a rozlúčili sa.

Promptne som zavolala Dore, počítač mala tak či tak zakázaný (mimochodom je to najúčinnejší trest pre dnešných adolescentov) a vyzvala ju, aby ho odheslovala, svoje súbory do školy dala na kľúč a pripravila pre moju kamarátku. Zúrila. Dalo sa to čakať, ale v príkazoch som nekompromisná. Nestihla to urobiť večer, ale dohodli sme sa, že to urobí po škole.

Ráno som mala nečakaný telefonát. Volala kamarátka, že kedy jej donesiem ten počítač, že je jej tam dlho a že by ho uvítala čo najskôr. Nikdy predtým mi nezavolala. Nemo som pozerala na telefón a rozmýšľala či snívam. Tie slová sa mi ani trochu nepáčili, ale povedala som si fajn asi je ešte trošku „dizzy“ a nebudem to riešiť. Tak hovorím, moja pusti si telku, jeden deň vydržíš, zastavím sa večer alebo ráno. Na druhej linke sa mi ozvala umrčaná tridsaťpäťka, ale vieš bla bla bla. Povedala som, ozvem sa.

Bola som otrasená. Ťažko som to rozdýchavala a pokazilo mi to celý deň. Večer som letela na Antolskú, kde ma samozrejme nepustili, telefón som zabudla doma a dostala som sa k nemu až po návrate z kina. Napísala som správu, že všetko mám pripravene, že ma tam nepustili a že tam budem ráno. Prišla odpoveď: Ahoj, mame tu šikovných ľudí, už nič nepotrebujem.

V ten deň som dumala druhý krát, či bdiem alebo sa mi sníva. Kde do kelu je ďakujem? Bola som znechutená. Znechutená z jej správania. Nečakám veľa a pomáham, pretože chcem pomôcť. A ďakujem tu bolo namieste. Alebo nie? Alebo leukémia ospravedlňuje naozaj všetko a máme byť pred ňou v pozore? Neviem, ale nabudúce si dám bacha, bacha pred tým komu sa rozhodnem pomôcť, lebo toto neberiem!

Akokoľvek to znie neuveriteľne, pokazilo mi to celý víkend, stále sa mi to vracalo a nerozumela som tomu. Napadali ma rôzne scenáre, pristihla som sa pri kacírskej myšlienke a dlho som váhala, či ju položím na papier. Rozmýšľala som akí ľudia majú rakovinu. Zvyčajne takí, u ktorých na prvý pohľad vyriekneš vetu typu „och taký dobrák, ten si to nezaslúžil“. Nie, neprajem nikomu nič zlé, avšak niekedy mám pocit, že práve títo „pseudodobráci“ sú najväčšími pokrytcami sami pred sebou a zhubnosť ich myslenia sa prejaví práve takto.

...je to skrytá potlačená krivda, trpkosť, hnev, zlosť, nenávisť a podobné negatívne pocity, ktoré zožierajú telo... podvedomá nezahojená rana, silný vnútorný konflikt medzi sebou samým a okolitým svetom, ktorý už zašiel priďaleko..

Ak by som použila možnosť z milionára,

D je správne,

IT IS WRITEN.

Mimochodom Milionár z chatrče má Oscara záslúžene, aj keď je tam použitý bollywodsky koniec. Realita Indie a života v slumoch je vykreslená dokonale, pripomenuli mi Rio a Mesto bohov...

Kiež by sa v živote všetko na dobré obrátilo, tak ako v bollywoode...

A bolo by iným dopriane...

A nielen tým s rakovinou krviniek, ale aj duše...

Je naozaj tak ťažké povedať ďakujem?

Je veľa očakávať ďakujem?

Hmm. Snáď nie.

Ďakujem,

ktoré nikto nevidí,

nepočuje,

nie je ďakujem.

ĎAKUJEM


p.s. doplnené o 4.00 hod. 2.3.2009

toto nie je o dobrých a zlých, o zdravých aj chorých, je to o elementárnom návyku, ktorý budem vždy očakávať a pri ktorom budem nekompromisná... jedno z prvých slov, ktoré ovládala moja ratolesť pred mnohými rokmi, bolo díky...

 

 

 

 

 

 

 


o ničom | stály odkaz

Komentáre

  1. :-(
    Človek nesmie očakávať vďaku za svoje dobré skutky... ak vďaka, nepríde je sklamaný... ak nič človek nečaká a to ďakujem sa niekde nájde ..poteší to...
    Je to možno divné, ale je to tak... nepoznáš? Za dobrotu na žobrotu, alebo dobro sa nevypláca...
    publikované: 01.03.2009 20:50:40 | autor: snezka (e-mail, web, autorizovaný)
  2. Nic necakat.
    Ta kacirska myslienka je tvrda, ale naco ju potlacat.
    Mne sa toto stalo milionkrat, nikto z tych ludi nemal leukemiu, a namiesto toho, aby mi to kazilo cely den, vzdy som si povedala - pomahas dobrovolne, nic necakaj.

    Maj pekny tyzden.
    publikované: 01.03.2009 21:25:59 | autor: Rene (e-mail, web, neautorizovaný)
  3. Vesper, teraz budem trochu kritický
    Nenaháňaš si rakovinu aj ty sama? Definuješ že pôvod rakoviny možno vidieť kdesi v „ je to skrytá potlačená krivda, trpkosť, hnev, zlosť, nenávisť a podobné negatívne pocity, ktoré zožierajú telo... podvedomá nezahojená rana, silný vnútorný konflikt medzi sebou samým a okolitým svetom, ktorý už zašiel priďaleko..“ Súhlasím s tebou, že to môže byť tam kdesi.
    Čo si spravila ty? Minimálne a + b si použila pri prežití víkendu. Myslíš, že to bolo správne? Ja si to nemyslím. Vieš, zdáš sa mi dosť silná osobnosť, aby si sa vedela nad také čosi povzniesť.
    Úplne ťa chápem. Chceš od svojho okolia, to čo ty pokladáš za elementárnu slušnosť. Určite sa s ňou stretávaš. Áno, to ďakujem, od tvojej priateľky, tam chýba. Nie nejaká veľká vďačnosť, slušné ďakujem, v akejkoľvek forme.
    Vesper, kto ti vyberá priateľky? Nie náhodou len a len ty? Nie je len na tebe, aby si posúdila, čo je v tomto prípade vplyv choroby a čo nevychovanosť? Mne sa až tak moc nezdá, žeby si si vyberala nevychované priateľky.
    publikované: 02.03.2009 08:48:33 | autor: Jan (e-mail, web, autorizovaný)
  4. moja kamaratka hovori:
    kazdy dobry skutok musi byt nalezite potrestany...( nalezite je cechizmus, ona je Ceska , neviem, ci je vhodnym ekvivalentom - po zasluhe?)
    publikované: 02.03.2009 08:55:52 | autor: hanka (e-mail, web, neautorizovaný)
  5. jan
    som rada, ze si kriticky, mozno mas aj pravda, ja neviem

    mala som potrebu dat aj tieto pocity na papier to je cele, lebo presne takto som to citila, pristihla som sa pri tychto myslienkach a prekvapilo ma to, zvycajne sa nad tym povznesiem...

    mozno to cele len bola suhra nahod a toto bola taka ceresnicka, kto vie

    btw ak som aj silna osobnost, znamena to ze nemam narok byt malicherna?

    mam narok na vsetko aj na vlastnu malichernost a obvzlast ked sa mi ulavi

    p.s. urobila som ovela viac ako by si cakal, ale nie som osoba, ktora zvykne pisat o tom co dobre urobila
    publikované: 02.03.2009 09:09:33 | autor: vesper (e-mail, web, autorizovaný)
  6. Vesper
    Máš nárok byť aj malicherná, určite ho máš.
    Som rád, že si moju kritiku prijala tak, ako si ju prijala. Ďakujem.
    publikované: 02.03.2009 09:37:25 | autor: Jan (e-mail, web, autorizovaný)
  7. vesper,
    ku poslednemu komentaru k Janovi. myslim, ze si protirecis. prave som docitala blog kde si podrobne popisala co dobre si urobila. takze vies napisat aj o tom. a to je v poriadku. ma to byt vyvazene. a je aj namieste tvoj pocit. je tvoj. mam taku skusenost, ze mnoho krat taketo pocity sa dostavia ked sa nieco nepovie konkretne a citatelne, ale sa domysla. niekedy v rychlosti proste nedopovies nieco. a moze vzniknut nedorozumenie. ale ked ste priatelky, ako pise aj Jan, myslim, ze tebe nebude robit problem zavolat jej, povedat o tychto svojich pocitoch a vypocut druhu stranu.
    inac tiez sa priklanam k nazoru, ze ked chces pomoct tak je to tvoje slobodne rozhodnutie, chces to urobit a necakas odmenu. proste robis dobro z vlastnej vole, nikto ta o to neziada. potom by to malo byt bezpodmienecne. v situacii ktoru popisujes je velmi vela citlivych miest. a kazdy ma napokon pravo aj urobit chybu, ako tvoja priatelka tak aj ty. nie sme dokonali. sme zranitelni, raz jeden, raz druhy.
    publikované: 02.03.2009 09:41:10 | autor: kordelia (e-mail, web, neautorizovaný)
  8. kordelia
    konat dobre veci mi pride samozrejme, preto nemam potrebu o nich pisat a ak ich spomeniem skor je tam suvislost na nieco uplne ine, tak ako teraz, nezvyknem si protirecit, ale chapem, ze ini to mozu precitovat inak

    tento prispevok je aj o mojej vlastnej nasratosti a nielen o dakujem...
    publikované: 02.03.2009 09:50:06 | autor: vesper (e-mail, web, autorizovaný)
  9. Vesperka
    veľa rokov som v nemocnici prichádzala do styku s rakovinovými diagnózami rôzneho druhu a rôznymi koncami. Každopádne je to niečo, načo človek nikdy nieje pripravený a o čom ani nesníva. Mení sa psychika človeka priam raketovou rýchlosťou a u mnohých chuť uloviť zo života čo najviac a tým pádom zlyháva akákoľvek súdnosť. Nikdy, ale ozaj nikdy si nepoviem, takto by som sa určite nechovala...lebo neviem, ako by to zmenilo mňa....
    ...nekritizuj ju, nevyčítaj, zahoď pocit nespravodlivosti, kúp jej dobrý časopis a choď jej porozprávať o filme....pa
    publikované: 02.03.2009 10:02:33 | autor: matahari (e-mail, web, autorizovaný)
  10. zaujímavý príbeh...zo života
    možno by sa nejaký bohabojný človek za takýto pocit krivdy aj hanbil...alebo nemal odvahu nahlas vysloviť (napísať), že ho naštvalo, keď sa mu chorá priateľka za jeho námahu nepoďakovala...
    tiež mi ako prvé napadlo, ako sa môže v tejto chvíli cítiť ona...keby som mala leukémiu, možno by sa (ako kordélia hovorila) zmenili aj moje priority a aj pravidlá správania sa...možno by som rovnako nemala potrebu zachovávať aj tie najelementárnejšie prejavy slušnosti, kašlala by som na to, čo si kto o mne myslí, ale len v prípade, ak by som si myslela, že toho človeka pre svoj budúci život nepotrebujem...alebo sa domnievala, že vo svojej veľkorysosti mi bude schopný odpustiť takéto chybičky...no skôr by mi to pomaličky bolo jedno, pretože by som intenzívnejšie prežívala to, ako sa cítim ja a nie to, ako sa cíti niekto druhý, kto má pred sebou celý život...

    netvrdím, že sú tvoje pocity nesprávne, aj ja ich pociťujem, a emócie sa neriadia rozumom, jednoducho tu sú...no možno si aj ona myslela, že ti na nej až tak veľmi nezáleží a bola to jej forma "pomsty", ktorú si plne uvedomuje alebo je tu tá druhá možnosť, tj. že si to vôbec neuvedomila...
    publikované: 02.03.2009 12:32:55 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  11. nadviazem
    na tvoj koment, vesper a aj diuskin. chapem, ze to nie je len o "dakujem". a mam skusenost, ze je dobre sa zapocuvat do vlastnych pocitov. ako pises "tento prispevok je aj o mojej vlastnej nasratosti ", zda sa mi, ze "dakujem" je iba vonkajsim prejavom tvojich silnych pocitov. a je dobre, ze si sa nad tym zamyslela a pises. urcite sa dopracujes, co vlastne teba na tom vsetkom najviac stve, preco si vlastne uchovala tie svoje pocity tak dlho vnutri, preco tieto otazky zjavuju sa prave teraz a davas ich von, co vsetko je za tym. urcite si odpovies. a nemusis sa nikomu za ne zodpovedat a vysvetlovat, len sebe samej, mozno... kazdy z nas ma svoju skusenost, matahari, Jan, diuska, snezka, rene a ini, a nemusi ziadna z nich byt totozna s tvojou.
    publikované: 02.03.2009 12:56:57 | autor: kordelia (e-mail, web, neautorizovaný)
  12. neviem.. ja vesper chápem..
    a byť vesper, ponúknem jej knihy, krížovky, alebo čokolvek ine..

    a inak.. choroba ma fakt neoprávňuje na nič.. ani na to neprejaviť vdaku,ked viem,že mi niekto chce dobrovolne pomôcť..
    publikované: 02.03.2009 13:07:36 | autor: ell.. (e-mail, web, neautorizovaný)
  13. jj :) súhlasím kordélia
    snažila som sa pochopiť priateľku vesper, pretože sa viem skôr vžiť do vesper ako do takto chorého človeka, ktorý sa mení pred očami vesper...hm
    aj keď tie moje pohnútky nasratosti by v tejto chvíli nemuseli byť rovnaké ako u vesper...ešte nikto blízky mi...

    držím palce!
    publikované: 02.03.2009 13:09:29 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  14. dodatok
    Tak teraz musím Vesper po viacerých tu uverejnených komentoch vyzdvihnúť. Možno si každý celkom nevšimol Vesperin koment k mojej kritike. Uviedla:“ mala som potrebu dat aj tieto pocity na papier to je cele, lebo presne takto som to citila, pristihla som sa pri tychto myslienkach a prekvapilo ma to, zvycajne sa nad tym povznesiem...“
    Teraz sa spýtam, nie je úžasné, že Vesper sa nehanbí otvorene prezentovať negatívne pocity? Koľkí dokážeme byť tak pravdiví? Ju samotnú jej negatívne pocity prekvapujú a zvycajne sa nad tým povznesie a zároveň priznáva svoju malichernosť. Má snáď niekto dojem po takých slovách, že Vesper nevedela, že pocit krivdy a trpkosti nie je správny? Neposlala týmto oprávnene moju kritiku do autu? Teda až na tú skutočnosť, že ju to stálo celý pokazený víkend...:)) Ale na druhej strane, pekne mi povedala, že je lepšia než som si myslel.
    publikované: 02.03.2009 14:01:43 | autor: Jan (e-mail, web, autorizovaný)
  15. Janko, tiež som to tak pochopila,
    preto somneriešila, čo cíti vesper, ale čo mohla cítiť jej priateľka...ale kordélia naznačila, že nemusí ísť len o to "ďakujem"...ale že za tým môže byť aj niečo viac (napríklad hnev z toho, že priateľka, ktorú si vybrala na základe jej osobnosti a iného sa mení, je chorá?)...aj keď podľa toho, čo si vyzdvihol Ty, o nič viac nejde...hráme sa tu na psychológov :)) ňo
    publikované: 02.03.2009 14:11:58 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  16. ja vnimam nas rozhovor
    tu u vesper, aj spolu s nou ako rozhovor priatelov, ktori chcu kazdy pomoct tomu druhemu najst odpovede na otazky. niektore otazky vyslovila priamo vesper, niektore nas napadli pocas rozhovoru. a to mi dava znovu za pravdu, ze treba o vsetkom hovorit. niekto vyjadri svoju skusenost a prave tak, ako je podana, aj mne pomaha a moja moze pomoct zas niekomu inemu. a hlavne co tu citim a co ma velmi tesi - diskutujeme a prijimame diskusiu s pocitom, ze chceme pomoct jeden druhemu, nie ublizit. a to cenim najviac zo vsetkeho. vdaka vam vsetkym, vdaka vesper.
    publikované: 02.03.2009 14:21:02 | autor: kordelia (e-mail, web, neautorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014